בניה קלה – יתרונות

שיטת בניה הקלה, או הבנייה המתועשת, מבוססת על אלמנטים מוכנים, המורכבים יחדיו במפעל או בשטח – היא מהירה, חסכונית ואקולוגית יותר מהבנייה הרגילה. אז מהי בנייה קלה ומאילו חומרי גלם היא מורכבת? כל התשובות בהמשך!

כל מי שבנה אי פעם בית, מכיר את דרך הייסורים הארוכה והיקרה הכרוכה בדבר. שיטת הבנייה הקלה מקצרת הליכים, תוך שהיא מוותרת על הבלוקים, הבטון והטיח, לטובת שלד עליו מורכבים לוחות מיוחדים.

מהי בנייה קלה?

שיטת הבנייה הקלה רווחת בארה"ב, אירופה ואוסטרליה, אך בישראל זהו ענף צעיר יחסית. לבנייה הקלה יתרונות רבים, שהמשמעותי בהם הוא מהירות ההכנה – חודשים ספורים בלבד.

גם עלויות הבנייה קטנות יחסית לבנייה הרגילה, בעיקר בשל זמן העבודה הקצר והחיסכון בעלויות פינוי פסולת בניין.

הבנייה הקלה מתבצעת בשיטות שונות, שהמשותף להן הוא תהליך נקי ומהיר יחסית לבנייה הרגילה, כי רוב העבודה נעשית במפעל. הרכבת המבנה מתבצעת מחלקים בשטח, או במפעל עצמו. הליך הבנייה הקלה הוא ידידותי לסביבה, אינו מזהם אוויר וחוסך בשימוש בכלי עבודה כבדים. חומרי הגלם ידידותיים לסביבה ומרביתם הם בעלי תקן של בנייה ירוקה.

מבני בנייה קלה מתאפיינים בנוסף ברמה גבוהה של איטום הן לפגעי מזג האוויר (הגורם לחיסכון בחשמל) והן לרעש, בזכות חומרי גלם המבודדים תרמית ואקוסטית.

הבנייה הקלה מתאפיינת בגימור איכותי, מאחר שהקירות והאלמנטים מיוצרים במפעל, בשיטות המבטיחות דיוק ואיכות גבוהים. חשוב לציין שמבני בנייה קלה הם בעלי עמידות גבוהה בפני קריסה ברעידות אדמה.

מאידך, יש כמה דברים שחשוב לדעת כשבוחרים בשיטת הבנייה הקלה. שלד העשוי עץ, ידרוש תחזוקה גבוהה יותר, מזו הנדרשת למבנה רגיל. בנוסף, מבני בנייה קלה אינם מגיעים עם מרחב מוגן ויש להוסיפו בנפרד, בליווי מפקח בנייה ומהנדס. קושי נוסף יכול להיות, מחסור באנשי מקצוע בתחום הבנייה הקלה בישראל.

בנייה קלה: חומרי הגלם

  • פאנלים – הקירות בבנייה הקלה, עשויים לרוב שלד מעץ או פלדה, אליו מחוברים פאנלים בעלי שלוש שכבות. השכבה הפנימית מחומר מבודד כמו פוליסטירן, צמר סלעים, פוליאוריתן ועוד ומשני צדדיה יש שכבות של פח מגולוון. איכות פאנל או פנל מבודד, נקבעת על פי סוג החומר המבודד.
  • קירות רב שכבתיים – סוג נוסף של קירות בבנייה קלה, הם קירות רב שכבתיים, שעלותם גבוהה יותר, המורכבים משכבה פנימית של פלדה מגולוונת, שמצדה האחד שכבת גבס ומהצד השני לוחות של אקווה פאנל, סופרבורד, מאסטר קיר ואחרים.
  • בלוקים – שיטה הדומה לקירות הרב שכבתיים, אך עושה שימוש בבלוקים מלבניים בחלקו החיצוני של הקיר, שניתן לבחור את צבעם וגודלם.
  • עץ – יש קירות לבנייה קלה שבהם השלד וגם החיפוי, עשויים עץ. השלד עשוי לרוב עץ אורן והלוחות המצפים מיוצרים מלבידים, לוחות עץ רב שכבתיים. קונסטרוקציה מעץ, תורכב בדרך כלל באתר הבנייה.

שיטות – בניה קלה

הבחירה בשיטה של בנייה קלה, תלויה באופן השימוש במבנה, ובצורכי הלקוח. מרבית השיטות מבוססות על שלד, המחופה בלוחות ייעודיים עם חומרי בידוד.

הבחירה בסוג השלד או הקונסטרוקציה, נעשית גם היא בהתאם לצרכים ולהעדפות וגם לגודל המבנה, גודל המגרש, המיקום בארץ, האקלים ועוד. היא יכולה להיות עשויה עץ או פלדה, שהיא יציבה, עמידה בזעזועים ואינה חשופה למזיקים או ריקבון. עץ, לעומת זאת, הוא חומר טבעי ולכן בבנייה בעץ נלקחים מקדמי ביטחון גדולים יותר.

בחירת חברה לבנייה קלה ותהליך הבנייה

אם החלטתם לבחור בבנייה קלה, יש חשיבות רבה לבחירת חברת ביצוע המציעה מקצועיות, מיומנות ומודעות לתקנים ולדרישות הבנייה ועובדת עם חומרים איכותיים וצוות מנוסה.

בשוק הישראלי היצע החברות קטן עדיין וכדאי להעדיף חברה המציעה גם שירותי אדריכל. לאחר שיאפיין את צורכי ורצונות הלקוח ויעביר את הנתונים לצוות התכנון של החברה, יגובשו מספר תוכניות לבחירתו ויתחיל שלב הביצוע.  

היתרי בנייה לבניה קלה

גם עבור מבנה של בנייה קלה יש כמובן צורך בהיתר בנייה, אך יש לציין זאת במסמכי הבקשה לאישור. בתהליך של בנייה קלה, יורד סעיף פינוי הפסולת לאתר מורשה ולרוב נדרשת הצגת תו תקן לחומרים ואישור של יועץ בטיחות.

התהליך זהה לאישור בנייה רגיל, גם כשמדובר בתוספת מאוחרת למבנה. כשמדובר בתוספת בנייה על גג, גם בבניין קונבנציונלי, לעיתים יש העדפה לבנייה קלה, בעיקר כשהבניין ישן. 

ייעוץ ישיר עם מנהלי המכירות

עידן

ניהול ומכירות חדרי קירור ומחסנים

בירן

מנהל מכירות

צופיה

הנהלת חשבונות

דילוג לתוכן